MATEMATICA – eterna poveste
Pe data de 17 mai 2011, în gimnaziul Pociumbeni, raionul Rîşcani a avut
loc
măsura extraşcolară “Călătorii pe poteci Matematice” cu genericul:
„Matematica este regina ştiinţelor, iar Aritmetica este regina
Matematicii”.
Eleva clasei a IX-a Tozlovanu Rodica care a interpretat rolul reginei „Aritmetica”,
a povestit despre istoria apariţiei acestei ştiinţe, în ajutor venindu-i
elevii claselor primare povestind „Poveştile cifrelor”. Iar eleva cl. a IX-a,
Garpan Olga fiind
regina „Geometria” a organizat un congres al figurilor geometrice.
Eleva Pîslaru Aliona – regina „Algebra” ne-a invitat într-o călătorie în
timpul
regelui indian Şiram, povestindu-ne „Legenda tablei de şah”. Spre finele
activităţii
un grup de elevi care laudă şi admiră frumuseţea: formulele, teoremele,
ecuaţiile şi problemele au recitat poezii şi au interpretat cîntece cu conţinut
matematic.
Elevii claselor primare povestesc
„Poveştile cifrelor”
Legenda tablei de şah
Toţi participanţii
„Reginele” împreună cu profesoara de
matematică Pîslaru Aliona
Realizat de: Pîslaru Aliona,
elevă a cl. a IX-a
TANGRAM
Se pare că cel
mai vechi joc de decupări este TANGRAM.
El constă
dintr-un pătrat din care au fost decupate, într-un anume fel, şapte figuri
geometrice numite „tanuri” (cinci triunghiuri, un pătrat şi un paralelogram),
ce pot fi aşezate în diferite combinaţii pentru a realiza figuri ce reprezintă
siluete de oameni, animale, plante sau diferite modele decorative.
Jocul provine din
China antică, unde se spunea despre el că dezvoltă spiritul şi mintea.
„Planul ingenios al celor şatpe bucăţi ” era îndrăgit atât de copii cât
şi de adulţi. Prima carte chineză despre TANGRAM a apărut abia în anul 1813 şi
s-a numit:
CHI CH IAO TU HO-PI.
, figurile astfel obţinute au câteva caracteristici comune şi anume:
- Au aceeaşi arie;
- Unghiurile lor au măsurile
de 450, 900 şi 1350.
n
Se
vor folosi toate cele şapte figuri care alcătuiesc pătratul iniţial
(şi numai ele).
n
Figurile
se vor aşeza una lângă alta, fără suprapunere.
n
Toate
figurile se vor aşeza în plan
LEGENDA
acestui joc al
minţii povesteşte:
„În vremurile
vechi, un împărat a chemat la palatul său mulţi meşteri învăţaţi, pentru a-i
făuri fiului său cea mai minunată jucărie. Meşterii au confecţionat multe
jucării frumoase, dar copilul se plictisea foarte repede de fiecare dintre ele.
În cele din urmă, la curtea împărătească a sosit un învăţător, spunând că şi el
are pentru fiul împăratului o jucărie şi a scos din traista sa un simplu pătrat
de hârtie. Crezând că-şi bate joc de el, împăratul a poruncit ca omul să fie
biciuit. Însă, învăţătorul a tăiat repede pătratul în mai multe bucăţele şi l-a
chemat pe copil să se joace. În cele din urmă, atât copilul, cât şi împăratul,
împreună cu toţi curtenii săi, au fost vrăjiţi de această jucărie simplă, dar
interesantă.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu